Hej :)

Nu sitter man här igen, efter sin sista dag på dagiset.
Har jobbat/sommarpraktiserat där i 2 veckor och idag var min sista dag.
Barnen var underbara och personalen likså. Vädret har svikit, och tårar har fallit, tårar efter ett fall, eller en förlust av sin blåa fina bild. Tårar som förvinner av en kram, eller en hjälpande hand  eller ibland av enbart ett enkelt leènde!
Tårar som går trösta, problem som kan lösas!
Det är en helt annan värld, men barn är inte osmarta eller blinda dem ser vad som händer runt omkring dem.
Har jag berättat om Ella 6 år, som ska börja skolan till hösten?
Jag läste i en Barbie tidning om när Barbie skulle resa iväg med Skiper, och skiljas från Kent på flygplatsen.
Barbie sa att det kändes som en sten satt sig i hjärtat på henne, och då sa Ella: "Så känns det för mig med."  och det förstår ni berode på att detta var hennes sista dag på dagis.
Jag försökte intala henne att allt skulle gå jättebra när hon börja skolan, och hon kan ju komma och hälsa på här på dagis.
Även småbarn har stora känslor!

Sen måste jag säga att jag tycker det är hemskt att föräldrar lämnar sina barn på dagis när dem är lediga.
Är inte det att utnyttja samhällets resurser?
Barnen är på dagis mycket mer än dem är hemma.
När ni för en gångs skull inte jobbar från 7-18, kan ni inte vara mer med era barn då när ni har tiden? :)
Eller ska dagiset uppfostra dina barn?


Sen tycker jag att man borde höja lönen för barnskötare och förskolelärare!
Prova själv på yrket ett tag så fattar du! ;)

Tack för att du läst,  kommentera mera :D

Kommentarer
Postat av: Linn ^-^

stakars ella men som d har sagt ka hon alltid komma och hlsa på :)

2008-07-01 @ 13:22:59
Postat av: Joséphine

Fin text, Det kommer nog gå bra för Ella, o alla andra som börjar skolan, se på oss vi har ju gått ut grundskolan. Nu är det ju bara gymnasiet kvar, 3 år för dig och 2 för mig. snart har tiden gått lika fort för henne :)



Du är en jättebra skrivare vill ja säga!! :)

2008-07-01 @ 14:54:12
URL: http://josephinehanna.blogg.se/
Postat av: Peter ^^

Det där med att lämna barnen när man är ledig förstår jag mig på.. Det är socialt, inte i alla fall för jag kan bara prata för mina småsyskon och mig själv, men det handlar om att träffa sina vänner, att umgås med dem man tycker om och även om bråk uppstår så får man massa skratt där..

När man frågar min lillebror om han ska till dagis så skriker han nästan av förtjusning och står alltid och drar i dörren :)

Sedan drar inte det på samhällets resurser mer än att det finns för få dagisskötare, man betalar för att sitt barn ska få gå på dagis, men jovisst förstår jag hur du tänker.. Speciellt detdär med att även små barn har stora känslor, livet kan verkligen gå i spillror för att man inte fick den där leksaken man ville ha (a)

2008-07-08 @ 23:04:22
URL: http://www.metrobloggen.se/supervalpen
Postat av: Jag :)

klart att det flesta barn älskar dagis! Det tvivlar jag inte en sekund på.

Men dem älskar sina föräldrar också.

Man betalar för att barnen ska få var på dagis när man arbetar eller studerar, inte när man har semester :)

Men tack för din årsikt! :)

2008-07-10 @ 19:36:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0